Blog

Doelen stellen en beginnen volgens “sisu”

Ik ben een ontzettende boekenwurm. Het liefst lees ik boeken over psychologie, waardoor ik onlangs op het boek “Sisu – De Finse kunst om met kracht te leven” van Joanna Nylund ben gestuit.

Over het algemeen niet heel spectaculair, omdat het vooral over Finland gaat (Niet dat dat niet leuk is, maar ik wilde het boek lezen om te leren van de manier waarop Finnen lef en doorzettingsvermogen in het dagelijks leven gebruiken).
Er staan echter op het gebied van communicatie en bewegen interessante dingen in. En laat ik nou net een Personal Trainer zijn, die veel met sport, training en beweging te maken heeft!

Ik wil graag een stukje over doelen stellen met jullie delen.

“Hoe je doelen stelt – aansturen op succes”

Vrijwel iedereen met wie ik over sisu heb gesproken, geeft aan dat het stellen van een doel belangrijk is. Je weet misschien wat je wilt bereiken (een wedstrijd lopen, een berg beklimmen) maar hoe ga je het aanpakken? Het begint met een goede voorbereiding.

A. Stel een realistisch doel waarin je gelooft
Het is mooi om een duidelijk doel voor ogen te hebben, maar het moet wel binnen de mogelijkheden passen. Zodra je jezelf een doel hebt gesteld, is geduld vereist. Aan grote prestaties gaan meestal maanden of jaren van werk vooraf.

B. Verdeel de weg ernaartoe in kleine stapjes
Wat moet je vandaag doen om uiteindelijk jouw doel te bereiken? Geniet ook van de weg ernaartoe. Als je einddoel een loop van 10 km is, geef jezelf dan een schouderklopje voor elke kilometer die je extra loopt.

C. Voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden
Het is niet genoeg om telkens tegen jezelf en anderen te zeggen dat je door zult gaan. Aan het eind van elke dag moet je ergens op terug kunnen kijken, zodat je de volgende dag weer verder kunt. Een trainingschema biedt houvast, zodat je ook door kunt gaan als het lastig wordt.

“Aan de slag – een beetje hulp bij het begin”

Jij zou graag fitter worden, maar je weet niet hoe te beginnen. Nou, je bent niet de enige. Ontwikkel op de volgende manieren gestaag je sisu.

1. Oefen overal
Trainen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Loop of fiets naar het werk en neem de trap. Arkiliikunta is een Fins begrip dat aangeeft dat je elke gelegenheid moet aangrijpen om te bewegen, of je nu in het huishouden bezig bent of van A naar B reist.

2. Breng tijd door in de natuur
Vroeger moesten mensen vaak rennen, klimmen, wandelen, skiën en fietsen. Ze deden dat niet om te trainen, maar omdat het gewoon bij het leven hoorde. Die instelling hebben Finnen tegenwoordig nog altijd. Maak een stevige wandeling in het bos of park, beklim een heuvel, ga bessen plukken of fiets een heerlijk rondje om het meer.

3. Begin klein
Echte veranderingen kosten tijd. Als je van plan bent in vorm te komen, kun je beter niet luidkeels verkondigen dat je aankomende zomer een marathon gaat lopen. Stel jezelf elke dag tot doel naar het eind van de straat te rennen en bouw dat dan verder uit. Dat is de sisu-manier.

Dit vind ik goede tips. Ik ben een groot voorstander van kleine stapjes zetten als je een doel wilt bereiken en van ervoor zorgen dat trainen of bewegen niet als iets slechts of verplichts voelt. Daarnaast ben ik het liefst de hele dag in de natuur – mits het slecht weer is, dan lig ik natuurlijk ook liever op de bank of in bed haha! – en geniet ik van al het moois in de wereld om me heen!

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: