Blog

Q&A: Jij vroeg, ik antwoord

 

Voor het 1-jarige bestaan van Zest heb ik een Q&A sessie gehouden. Er konden vragen ingezonden worden en deze heb ik zo goed en zo eerlijk mogelijk beantwoord. De vragen met hun bijbehorende antwoorden kun je in dit artikel terug vinden.

Waar moet je op letten bij etiketten?
Een goede vraag. Er zijn drie zogenaamde macrovoedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft. Dat zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Van deze voedingsstoffen hebben wij mensen ook veel nodig. Dit zijn de stoffen waar je bij de etiketten op voedingsmiddelen op moet letten.

Dan is er nog een onderscheid in koolhydraten en vetten te maken.
Op de etiketten zie je namelijk vaak staan: “Koolhydraten” en daaronder “Waarvan suikers”.
Suikers zijn de koolhydraten die je moet vermijden. Tegenwoordig zit bijna overal suiker in. Maar dit kunnen van nature aanwezige suikers zijn of toegevoegde suikers. Die laatste is de slechte variant.
Ga daarnaast ook voor volkoren producten. Dat zijn de langzame koolhydraten waarvan je sneller vol zit en waarmee je langer door kunt.

Dan hebben we nog drie soorten vetten: verzadigd vet, onverzadigd vet en transvet. V = Verkeerd, O = Oké en transvet is troep. Verzadigd vet is niet bepaald gezond, maar krijg je voldoende beweging en eet je genoeg groeten, dan kan het niet veel kwaad. Onverzadigd vet is het gezonde vet. Het vet dat je hersenen en organen nodig hebben om te kunnen functioneren. Transvet zit dan weer in snacks en kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Eiwitten hebben we nodig voor spieropbouw, spierherstel en behoud van de spieren.

Op de etiketten staat ook nog zout: teveel zout is natuurlijk ook niet goed. Hierdoor kunnen je nieren beschadigen en ga je meer vocht vasthouden.

Let bij de etiketten simpelweg ook op de ingrediënten. Het ingrediënt dat als eerste in de rij staat, dat is het hoofdingrediënt. Daar zit dus het meeste van in het product.

Kunnen ouderen bij Zest ook sporten?
Ja natuurlijk kan dat! Tijdens een gratis en vrijblijvend intakegesprek bespreken we uitgebreid de mogelijkheden en kijken we samen naar hoe ik u zou kunnen helpen. Ik vind het ontzettend leuk om ouderen te kunnen helpen fit en vitaal te worden/blijven, zodat zij nog lang en gelukkig van het leven kunnen genieten.

Sporten met een beperking: hoe gaat dat?
Heb je een blessure of aandoening, dan ben je waarschijnlijk bekend bij de (fysio)therapeut of (huis)arts. Tijdens een intakegesprek bespreken we wat er precies aan de hand is en wat de arts of therapeut je geadviseerd heeft. Zo kunnen we samen kijken naar welke vormen van trainen en beweging bij jouw passen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een Bootcamper met COPD. Zij is 50 jaar jong en wilde graag meer uithoudingsvermogen en kracht opbouwen, zodat zij beter met haar ziekte om kan gaan. Zij heeft in opdracht van mij haar rusthartslag gedurende een aantal dagen bijgehouden, zodat ik haar gemiddelde rusthartslag kon bereken. Op die manier kon ik voor haar doelstelling haar trainingshartfrequentie berekenen. Zij moet namelijk rond de 141 slagen per minuut zitten tijdens een training. Via een borstband hartslagmeter en een app kan ik zo haar hartslag in de gaten houden, terwijl zij deels aangepaste oefeningen doet en dus gewoon mee kan doen aan de bootcamps!

Heb jij een blessure, dan ontlasten we dat gedeelte en mag jij van de fysiotherapeut weer beginnen met het versterken van desbetreffend lichaamsdeel, dan gaan we hier ook gecontroleerd mee aan de slag.

Waarom ben jij zelf aan fitness gaan doen? 
Ik ben met de Pilates video’s van Blogilates op YouTube begonnen toen ik een jaar of 16 was, nadat ik een artikel las over hoe Rihanna fit bleef. Heel oppervlakkig ja, maar als tiener ben je dat eigenlijk ook. Ik werd vroeger op school veel gepest en er werd mij bijna dagelijks verteld dat ik dik was en een “bierbuik” had. Dat was helemaal niet zo, maar als je zoiets lang genoeg wordt verteld, dan ga je dat zelf ook geloven.

Daarnaast deed ik aan Hapkido en sportte ik met mannen die minimaal twee keer zo lang en breed waren als ik. Ik vond dat ik een beetje met ze mee moest kunnen komen, want ik had het idee dat ze mij maar zagen als ‘dat kleine meisje’.

Na de middelbare school, rond mijn 19e, heb ik krachttraining op YouTube ontdekt dankzij een kanaal genaamd FitnessBlender.
Eigenlijk heb ik mijn techniek van deze twee trainers geleerd.

Ik ben dus aan fitness gaan doen om mijzelf zelfverzekerder, fitter en sterker te voelen en dat is me gelukt. Daarnaast durf ik wel te zeggen dat ik mezelf ondertussen meer dan bewezen heb en die “pestkoppen” wil ik bij deze bedanken. Zonder hen was ik waarschijnlijk niet aan sport en fitness gaan doen en dan had ik nooit mijn passie ontdekt.

Waar komt jouw eigen fanatisme en discipline vandaan? 
Mijn discipline komt eigenlijk al van huis uit. Van mijn ouders heb ik geleerd dat ik eerst moest doen wat er echt moest gebeuren, zodat ik daarna andere dingen kon gaan doen. Wilde ik iets, dan moest ik er wat voor doen. Wilde ik goede cijfers, dan moest ik daar goed voor leren. Wilde ik bepaald speelgoed hebben? Dan moest ik er voor sparen. Natuurlijk kreeg ik ook weleens iets, hoor, maar zo leerde ik al snel dat je ervoor mlet werken als je iets wilt bereiken. Daarnaast heb ik van kinds af aan aan Martial Arts gedaan. In Martial Arts speelt discipline een enorme rol. Als mensen mij deze vraag in de sportschool stellen, dan antwoord ik vrijwel altijd dat ik zo opgevoed ben.

Mijn fanatisme komt daar deels vandaan. Het andere gedeelte is afkomstig uit mijn schooltijd. Op de middelbare school had ik “vriendinnen” die het nodig vonden om mijn toekomstplannen te bespotten en mij te vertellen dat ik dat nooit zou kunnen doen. Dat ik er niet van zou kunnen leven, dat ik er geen werk mee zou kunnen vinden en dergelijke.
In mijn voorexamenjaar vwo bleef ik op 0,1 punt zitten, nadat ze mij ervan hadden verzekerd dat ik over zou gaan. Zoals misschien al is gebleken, vond ik mijn schooltijd verschrikkelijk. Ondanks dat ik heel goed kon leren en over het algemeen goede cijfers haalde. Mijn mentor stelde voor of het niet verstandiger was naar Havo te gaan. En dat alleen maar, omdat ik moeite had met de rekenkundige vakken en de leraren mij niet konden helpen. Eén van die leraren vertelde mij ook wekelijks dat ik het niet kon en dat ik mijn examen zo nooit zou halen. Ik bleef dus zitten, maar haalde mooie cijfers in dat jaar en behaalde het jaar daarop mijn vwo diploma. Gelukkig erkende hij dat hij het mis had en ik hem een “poepie had laten ruiken”. In die tijd leerde ik dat ik een vechter was en dat ik zou laten zien waar ik allemaal toe in staat was. Met die gedachte behaalde ik in 2017 mijn zwarte band en leef ik nog elke dag:
“Vertel mij dat ik iets niet kan en ik zal je het tegendeel bewijzen”.

Wat is je favoriete fitnessonderdeel?
Persoonlijk ben ik fan van krachttraining en HIIT (High Intensity Interval Training). Daarnaast hou ik van cardiotraining en met name in de vorm van boksen en kickboksen. Deze vormen van fitness doe ik nog steeds het liefst.

Heb je zelf nog fitnessgerelateerde doelen? 
Op dit moment ben ik herstellende van een hamstring blessure. Ik wil mijn flexibiliteit terug krijgen en dat ben ik van plan binnen een maand klaar te spelen.
Daarnaast wilde ik voor de lol aan het einde van augustus vijf Pull Ups kunnen maken (me vijf keer kunnen optrekken) zonder enige hulp en wil ik weer zelfverzekerd Box Jumps kunnen doen. Ik ben in juli hard gevallen tijdens het uitvoeren van deze oefening – op een houten kist springen – waardoor ik een deuk in mijn scheenbeen (en ego) opliep, haha. Ik heb het ondertussen weer opgepakt en het gaat steeds beter.

Een langetermijndoelstelling is om ooit mee te doen aan een obstacle run en om mijn 2e Dan in Hapkido te behalen.

Wat zijn de toekomstplannen voor Zest?
Met Zest wil ik graag meer betekenis aan sporten en trainen geven. Eigenlijk aan beweging in het algemeen. De positieve effecten van sporten wordt helaas vaak onderschat.
Zo kan sporten bijvoorbeeld mensen met psychische klachten helpen om zich beter te voelen en heeft het een therapeutische werking.
Daarnaast is obesitas een echte epidemie aan he worden. Hier wil ik aan bijdragen door mensen bewuster te maken van hun keuzes, zodat zij gezonder en dus gelukkiger kunnen leven.
En als laatste wil ik graag mensen die niet kunnen sporten of niet durven te sporten door bijvoorbeeld een blessure of beperking helpen de draad weer op te pakken en hen te begeleiden, zodat ook zij de positieve effecten van sport en bewegen kunnen ervaren.

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: