Blog

15 tips om meer te bewegen wanneer je een hekel hebt aan sport

Niet iedereen houdt van sporten. Bij het woord “trainen” gaan sommige mensen al zweten en dan niet omdat ze daadwerkelijk aan het trainen zijn. Gelukkig is er ook voor deze mensen hoop! 

Ben jij iemand die niet van sporten houdt, maar wil je wel gezonder en fitter door het leven? Zeker wanneer je een inactief persoon bent geldt het motto ‘iets is beter dan niets’. Door een kleine toename van het activiteitenpatroon kun je namelijk al een behoorlijke gezondheidswinst behalen! Met deze tips kun jij meer bewegen in je alledaagse leven. 


Tip 1: Neem de trap in plaats van de lift

Simpel. Is er geen lift, maar wel een roltrap? Dan ga je natuurlijk met de trap in plaats van met de roltrap. 

Tip 2: Breng je kinderen – als je die hebt – met de fiets of lopend naar school
Ken je die files in de buurt van scholen? Precies. Daar heb je op de fiets of lopend geen last van! Je krijgt ook meteen wat frisse lucht binnen. 

Tip 3: Klus zelf in huis of maak het huis wat vaker schoon
Met een uur lang muren verven verbrandt je zo’n 250 – 300 kcal en met een uur stofzuigen verbrandt je wel 190 kcal!

Tip 4: Ga op de fiets naar je werk
Mits de afstand en het Hollandse weer dit toe laten, natuurlijk. 

Tip 5: Ga tuinieren of maak een fietstochtje op een mooie dag
Eén van de redenen waarom ik graag een tuintje wil hebben: om te tuinieren. Door met je vingers in de aarde te wroeten, kom je in contact met aardse energie. Je krijgt er letterlijk energie van en je kunt je helemaal ontspannen. Hoe leuk is het trouwens om je eigen voedsel te verbouwen in een moestuintje? 
Wat een fietstochtje betreft: persoonlijk één van mijn favoriete manieren van bewegen. Het is heerlijk om even een stuk te gaan fietsen: de frisse lucht, de wind in je gezicht en een prachtige omgeving verkennen. 

Tip 6: Ga eens wat langer/vaker met je hond wandelen
Geen hond? Leen er één! Gezellig voor jou én het beestje (: Ik wandel bijna elke dag zeker een uur met mijn honden. Ik verbrand dan gemiddeld zo’n 200 – 250 kcal. Daarnaast kom ik buiten, maak ik contact met andere mensen en kan ik genieten van de natuur én samen zijn met mijn honden. 

Tip 7: Maak na het avondeten een ommetje
In plaats van uitgeteld op de bank neer te ploffen kun je beter nog een klein stukje gaan wandelen. Nog leuker is het om samen met iemand te gaan of om de hond mee te nemen. 

Tip 8: Stap één of meerdere bushaltes eerder uit en loop het laatste stukje naar je bestemming
Check iets eerder uit en gaan met die banaan!

Tip 9: Leer jezelf aan om direct op te staan als je je telefoon opneemt en blijf tijdens het gesprek staan of wandelen
Zo verkort je meteen de tijd die je zit.

Tip 10: Gebruik de wachttijd op een station of luchthaven om te staan of wandelen in plaats van te gaan zitten
Meteen wat bezigheidstherapie, zodat je niet meteen naar je telefoon hoeft te grijpen 😉 

Tip 11: Ga (bij voorkeur buiten) spelen met je (klein)kinderen
Super leuk! De kinderen blij, jij blij. Samen spelen versterkt jullie band en bovendien is het voor jou als volwassene goed om weer even kind te zijn. Wij volwassenen spelen veel te weinig!

Tip 12: Ga iets eerder naar een afspraak toe en maak een korte wandeling wanneer je op de bestemming bent
Zo kun je meteen een nieuwe omgeving verkennen!

Tip 13: Parkeer je auto zo ver mogelijk bij je bestemming vandaan en loop het laatste stukje
Nog een manier om je zitgedrag positief te beïnvloeden.

Tip 14: Maak een kleine omweg als je naar huis fietst of loopt
Trakteer jezelf eens op de toeristische route!

Tip 15: Plan beweegmomenten met jezelf – of nog beter: met anderen – in je agenda en laat er niets tussen komen
Hoe moet je afspraken nakomen als je niet eens afspraken kunt nakomen met de belangrijkste persoon in je leven: jezelf? Het is niet egoïstisch om tijd voor jezelf in te plannen. Alleen door goed voor jezelf te zorgen, kun je er voor anderen zijn. 

Heb jij nog tips die je graag zou willen delen? Voel je vrij! 
Welke tip(s) ga jij toepassen?

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: