Blog

5 handige fitness-“accessoires” die de moeite (en je geld) waard zijn

Kerstmis komt eraan! Weet je nog steeds niet wat je als cadeau kunt vragen of geven? Hier zijn 5 handige fitness accessoires die zeker de moeite, maar – niet geheel onbelangrijk – ook je geld waard zijn.

Doordat ik altijd thuis heb getraind, heb ik een arsenaal aan materiaal liggen dat ik nu vooral voor de trainingen met cliënten gebruik, want in de sportschool heb je dit materiaal meestal al liggen. Toch blijven sommige accessoires voor mij onmisbaar.

  1. Hartslagmeter

Een hartslagmeter is een heel handig apparaatje waarmee je, zoals de naam al zegt, je hartslag kunt meten. Dit kan zowel tijdens je training als in het dagelijks leven zijn. Dat is afhankelijk van de soort hartslagmeter die je kiest (kom ik later op terug).

Door tijdens je training je hartslag in de gaten te kunnen houden, kun je zien hoe hoog je hartslag tijdens een bepaalde oefening/training is; hoe snel je herstelt (hoe snel je hartslag na een oefening/training weer daalt), maar je kunt bijvoorbeeld ook zien in wat voor hartslagzone je aan het trainen bent → ben je anaeroob (zonder zuurstof) of aeroob (met zuurstof) aan het trainen?
Zeker voor sporters die op een hoger niveau sporten/trainen is een hartslagmeter bijna onmisbaar. Voor recreatieve sporters is het leuk om de hartslag bij te houden, want je kunt zo ook zien wat je vooruitgang is. Je rusthartslag is lager wanneer je conditie verbetert en wanneer je hartslag na een intensieve training relatief snel daalt, betekent dat eveneens dat je in goede conditie verkeert.
Met een hartslagmeter kun je daarnaast ook je algehele gezondheid monitoren: dreig je overtraind te raken, dan verhoogt je rusthartslag. Ook bij ziekte verhoogt je hartslag, omdat je lichaam bezig is met het bevechten van het virus.

Bij het aanschaffen van een hartslagmeter kun je kijken naar een borstband of een polsband/horloge. Kies je voor een borstband, dan heb je vaak een nauwkeurigere meting. Het nadeel is wel dat ze niet altijd even comfortabel zijn en dat je ze niet de hele dag om kunt houden.
Kies je voor een horloge, dan kom je uit bij de Activity Trackers met hartslagmeting. Let daar wel op: niet alle activity trackers hebben een hartslagmeter. Let er ook op of ze (mits je daar naar op zoek bent) een 24/7 hartslagmeting hebben of dat je de hartslagmeter alleen handmatig kunt instellen.

Polar A370
Ik heb mijn hartslagmeter (activity tracker) gekozen, omdat ik graag wilde bijhouden of ik vooruitgang boekte en hoe mijn hartslag reageerde op verschillende soorten trainingen (krachttraining, cardiotraining, Pilates, Yoga, hardlopen, Kickboksen enzovoort). Zelf heb ik de Polar A370, een activity tracker met 24/7 hartslagmeting en daar ben ik nog steeds zeer tevreden over. Ik koos specifiek voor dit model, omdat hij als enige voldeed aan mijn eisen. Het was voor mij een must om mijn hartslag 24 uur per dag bij te kunnen houden, zodat ik makkelijk mijn rusthartslag in de gaten kon houden en ik wilde mijn hartslag gedurende mijn trainingen kunnen zien en daarmee in welke trainingszone ik trainde.

Ik heb de mijne bij Cool Blue gekocht voor €199,- en heb een maat S. Let echter goed op welke maat je koopt! Er is een maat S en een maat M/L.

2. Draadloze (Bluetooth) koptelefoon

Voor mij is muziek tijdens mijn training onmisbaar. Maar trainen met oortjes in is nogal lastig, vooral wanneer er zo’n lange draad aan zit.

Draadloze in-ear oortelefoons kunnen best werken, alleen is dat bij mij niet het geval. Ik ga snel zweten en als ik bijvoorbeeld in de regen hardloop, glijden ze al snel uit mijn oren (heel irritant). Toen ik in een sportschool ging trainen, moest ik dus iets vinden. Ik zag bij de Action (Ja, ja, de Action) een draadloze koptelefoon liggen van Grundig (€14,99) die werkte via Bluetooth en besloot dit eerst eens te proberen, voordat ik meteen een dure koptelefoon aan zou schaffen. En hij werkt prima! Alleen tijdens workouts of oefeningen met een hoge impact (stoten tijdens boksen of kickboksen/neerkomen bij Burpees) glijdt hij nog weleens af, maar ik ben er verder zo blij mee dat dat te verwaarlozen valt. Zeker tijdens het hardlopen en fietsen is hij erg fijn en met regen heb ik nergens last van.

Nu hoef jij natuurlijk niet naar de Action te rennen (hoewel, als je dat wilt, wie of wat houdt je tegen?!), maar kijk eens rond in de winkels of op internet of je iets kunt vinden dat aan jouw wensen voldoet.

3. Power Straps

Ken je dat probleem? Je bent lekker aan het trainen en denkt: “Ja, nu kan ik zwaarder tillen!” Vol goede moed pak je dus die zwaardere gewichten, wil je de oefening gaan doen, maar dan… glijden de gewichten steeds verder uit je handen en krijg je kramp in je vingers, handen en onderarmen. En dat terwijl je die Deadlift of Bent Over Row prima kunt uitvoeren met de spieren waar deze voor bedoeld is!

Jep. Dat probleem had ik dus ook. Je kunt dan gaan trainen om je grip te versterken door bijvoorbeeld de oefening “Farmers Walk te doen, maar je kunt ook hulpmiddelen inschakelen.

De Farmers Walk: Pak gewichten en loop ermee in je handen rond (Ja, echt).

Normaal ben ik niet van de hulpmiddelen, maar ik kan wel gaan trainen om mijn “grip te versterken”, maar ik heb nu eenmaal kleine handen die hoe dan ook geen zware gewichten kunnen dragen.

Eén van mijn beste vrienden raadde mij daarom Power Straps aan. Ik heb gegoogled en kwam terecht bij Body&Fit. Ik vond daar de Power Straps Deluxe voor maar €3,90 en goede reviews. De volgende omschrijving stond erbij:

Deze straps zijn ideaal voor het tillen en trekken van zware gewichten

Power Straps Luxe zijn ideaal voor het tillen en trekken van zware gewichten. Doordat je hand- en onderarmspieren worden ontlast kun je zwaarder en effectiever trainen. Zo concentreer je je op de spiergroep en niet op de pijn in je vingers!
 
Kenmerken Power Straps Luxe:

  • Groter hefvermogen
  • Ideale gripversterkers
  • Effectiever trainen
  • Zwaarder trainen met zelfde inspanning
  • Minder blessures
  • Luxe neopreen uitvoering
  • Meer controle over gewicht
  • Geen pijnlijke vingers

Ideaal! Ik heb ze besteld en tot op heden gebruik ik ze twee keer per week, vooral wanneer ik mijn onderlichaam train. Het is even puzzelen met het bevestigen, maar dan heb je ook wat! Ik kan nu veel zwaarder Deadliften dan ik zonder kon, doordat ik simpel teveel last kreeg van mijn handen en me daardoor niet op de spieren kon richten waar deze oefening juist voor was.

De Power Straps Deluxe van Body&Fit (Klik hier om ze te bestellen)

4. Foamroller/Massagebal

Veel sportscholen hebben wel een foamroller of zelfs massageballen liggen, maar ook voor thuis zijn ze erg fijn om te hebben. Persoonlijk besteed ik mijn tijd in de sportschool namelijk liever aan trainingen die ik thuis niet of nauwelijks kan doen, zoals krachttraining met een Squat Rack of kickbokstraining op de bokszak, dan aan stretchen of foamrollen. Dat doe ik dan liever rustig thuis, maar iedereen heeft zijn voorkeur!

Wat is foamrollen eigenlijk?
Een ander woord voor foamrollen is Self Myofascial Release. Dit is een stretchtechniek waarmee je verklevingen uit je spieren kunt halen. Wanneer iemand veel sport, ontstaan er verklevingen in de spieren. Dit houdt in dat de spiervezels niet meer mooi in de richting van het bindweefsel meelopen. Door te foamrollen strijk je deze spiervezels weer glad en zullen ze weer met de richting van het bindweefsel meelopen. Daarnaast vermindert het ook de spierspanning.

Eigenlijk rol je heen en weer over een spier tot je een pijnpunt (triggerpoint) vindt. Daar houdt je 20 – 30 seconden druk op. Dit is niet heel prettig, kan ik je vertellen, maar het helpt wel. Doe het echter niet wanneer je veel spierpijn hebt! Maar ik zal op dit onderwerp nog wel eens terugkomen. Of met een blogpost of met een video.

Er zijn veel verschillende soorten foamrollers: groot, klein, hard, zacht. Je zult iets moeten vinden dat voor jou prettig aan voelt (voor zover dat met foamrollen kan). Die van mij is behoorlijk hard en dat is niet altijd even fijn, dus ik raad aan om (zeker als foamrollen nieuw voor je is) met een iets zachter roller te beginnen. Foamrollers en massageballen zijn in bijna elke sportzaak en zeker op internet te vinden. Ze variëren in hardheid en materiaal, maar ook in prijs, dus ga op zoek naar iets wat voor jou werkt. Kom je er niet uit, vraag dan een deskundige om hulp.

Een massagebal of triggerpoint bal werkt eigenlijk hetzelfde, alleen op een kleiner, wat geïsoleerder gebied. Dit is meestal iets pijnlijker, maar het kan wel verlichting brengen.

Ga hier alsjeblieft niet zelf mee experimenteren, maar schakel de hulp in van een professional! Die kunnen je alles vertellen wat je moet weten om veilig en effectief te (foam)rollen 😉

5. Handschoenen

Ja, heel simpel, maar oh zo handig. Eeltplekken zijn stoer, want hé: je hebt hard getraind! Maar als het vasthouden van gewichten of bijvoorbeeld een Pull Up Bar oncomfortabel wordt (en niet door het trainen, want dat is goed!) en jouw training gaat beïnvloeden, dan kan dit toch een goede oplossing zijn.

Ook deze zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen, dus je zult weer een beetje op zoek moeten gaan naar wat bij jou en je trainingen past. Lukt het niet? Vraag een deskundige om hulp (:

Voor mij zijn dit vijf accessoires die ik niet kan missen. Ik hoop dat je een beetje geïnspireerd bent en dat je er iets mee kunt, zodat jij en je geliefden een mooie kerst hebben! Ach, zorg er maar gewoon voor dat dat sowieso het geval is, want dat blijft het belangrijkste.

Succes met de voorbereidingen en tot volgende week!

Reacties uitgeschakeld voor 5 handige fitness-“accessoires” die de moeite (en je geld) waard zijn

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: