Blog

6 Alternatieve vormen van sport

Wanneer je wilt beginnen met sporten of meer wil bewegen, denk je vaak meteen aan de sportschool. De geijkte manieren van trainen komen dan al snel voorbij: krachttraining, cardiotraining op de apparatuur en van die standaard groepslessen. Niets mis mee, zeker niet!
Maar ik kan me voorstellen dat je als beginnende sporter of ‘niet-zo’n-sportfan’ niet zo gemotiveerd raakt bij het idee van ellenlange, saaie sportsessies die je helemaal niet leuk vindt om te doen. Daarom wil ik je erop attent maken dat er nog veel mee manieren zijn van sport en bewegen, zonder dat je je in de sportschool hoeft te begeven!
 
1. Wandelen
De meest makkelijke en laagdrempelige manier om aan meer beweging te komen of om te beginnen met activiteiten is om te gaan wandelen. Je hebt hier in feite niets speciaals voor nodig. Mocht je het wandelen serieuzer willen aanpakken, kun je er altijd voor kiezen om goede wandelschoenen en een waterdicht windjack aan te schaffen.
Je bepaalt zelf je tempo en afstand. Om het nóg leuker te maken kun je ervoor kiezen om er een meditatieve oefening van te maken door te genieten van de stilte en natuur om je heen, maar je kunt ook samen met iemand gaan wandelen of naar muziek of een podcast luisteren. Het is jouw feestje, dus jij bepaalt!
Een extra uitdaging toevoegen? Maak er een intervaltraining van! Ga bijvoorbeeld twee minuten rustig wandelen en versnel dan één minuut lang. Herhaal dit een aantal keren om je uithoudingsvermogen te verbeteren.
 
2. Fietsen
Voor fietsen geldt eigenlijk hetzelfde als voor wandelen. Het enige verschil is dat je voor fietsen een fiets nodig hebt. Echt waar? Ja, echt waar.
Je kunt jezelf hier ook uitdagen door van je fietstocht een intervaltraining te maken (2 minuten rustig, 1 minuut versnellen of een hogere versnelling bijvoorbeeld) of door juist een kilometer langer te gaan fietsen dan je de vorige keer deed.
 
3. Zwemmen
Bij zwemmen denken de meeste mensen niet zo snel aan trainen. Maar wist je dat zwemmen een fantastische manier is om je spieren te trainen, zonder dat je daarbij al teveel druk op je gewrichten hebt? Door het water staat er namelijk minder stress en lichaamsgewicht op je gewrichten, waardoor zwemmen kan helpen bij mobiliteitsproblemen.
Daarnaast is zwemmen veilig voor zwangere vrouwen, meer low impact dan andere vormen van cardio en kan zwemmen zorgen voor meer spiermassa, doordat je andere spieren dan normaal bij een fitnesstraining gebruikt.
Twee andere bijkomende voordelen zijn dat zwemmen je kan helpen aan een betere nachtrust en dat het goed is voor je mentale gezondheid: het water werkt ontspannend en doordat je je telefoon echt niet kunt meenemen, kun je ook niet afgeleid raken door Instagram en andere zaken. Ik zeg: let’s go for a swim!
 
4. Klimmen / Boulderen
Klimmen kun je doen op een klimmuur of in een klimbos. Klimmen is een sociale sport, want je hebt iemand nodig die jou zekert en in de gaten houdt. Bij boulderen is dit anders, mits je je in de natuur gaat begeven.
Boulderen is het beklimmen van rotsblokken. Bij klimmen én boulderen gebruik je je hele lichaam, ook spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had. Je hebt geen supergoede conditie nodig, al is het naarmate je langer wilt klimmen natuurlijk wel handig. Er komt lenigheid bij kijken en je zult aan gewichtscontrole moeten werken, omdat elke extra kg lichaamsgewicht je training een stuk zwaarder maakt.
Concentratie, doorzettingsvermogen, inzicht, geduld zijn allemaal eigenschappen die je nodig hebt tijdens boulderen. Deze worden verbeterd door de sport te beoefenen. Je zult steeds beter in vorm raken en het lichaam kan op redelijk korte termijn positief veranderen, wat bijdraagt aan het zelfvertrouwen, net als het behalen van je doelen!
 
5. Dansen
Wat kan ik je vertellen over dansen dat je nog niet weet? Dansen is leuk, verbetert je uithoudingsvermogen en coördinatie en zorgt ervoor dat je blij wordt!
Je versterkt je spieren en in een groepje kun je nog nieuwe vrienden maken ook. Geen ritmegevoel? Nou en!
Je komt toch om te dansen, niet om mee te doen aan So You Think You Can Dance. Hoe meer plezier, hoe langer jij het sporten volhoudt!
 
6. Vechtsporten / Martial Arts
Degenen die mij kennen weten dat ik al van kinds af aan vechtsport beoefen. Dit heeft zoveel voor mijn zelfvertrouwen gedaan!
Naast dat je werkt aan kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid en coördinatie (alle onderdelen van de CLUSK = algehele conditie) leer je over respect, samenwerking en doorzetten. Bovendien hou je er geen vrienden, maar familie aan over. Mits je de juiste mensen vindt, natuurlijk 😉
Er zijn enorm veel verschillende vormen van vechtsport. Je kunt het beste een aantal proeflessen nemen om erachter te komen of het bij je past en welke vorm er bij je past.
 
Zo, nu zie je dat je helemaal niet met gewichten hoeft te smijten of urenlang op een crosstrainer hoeft te staan om gezonder en fitter te worden. Al deze alternatieven bieden niet alleen fysieke voordelen, maar ook mentale voordelen. Een ontzettend belangrijk aspect dat sommigen nog weleens vergeten.
 
Nu ben ik heel benieuwd naar welke vorm van sport jij graag beoefent. En mocht je nog meer alternatieven kennen, deel ze dan vooral!
 

Voor nu wens ik je een fijn weekend en mocht je met vragen of opmerkingen zitten, neem dan gerust contact met mij op!

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: