Blog

7 Noten Die Je Gezondheid Verbeteren

Het is je vast niet ontgaan dat noten gezond zijn. Dat is een feit. Wat je misschien nog niet weet is dat er in noten veel vetten zitten. Dat zijn de goede vetten, namelijk de onverzadigde vetten (O = Oké, V = Verkeerd > Verzadigde vetten). Noten zijn dus super gezond, maar doordat er zoveel calorieën in zitten is het niet verstandig om er teveel van te eten. Deze 7 noten kunnen bijdragen aan een goede gezondheid wanneer zij deel uitmaken van jouw eetpatroon. 
 

Paranoten
De paranoot heeft een rijke, romige smaak. Je kunt ze in salades verwerken voor een extra bite of gebruik ze voor een heerlijke zelfgemaakte pesto!

Paranoten bevatten een aantal vitaminen en mineralen, waaronder calcium, ijzer, magnesium, fosfor, zink, vitamine C en E. Dit nootje is eigenlijk heel bijzonder: het zitten namelijk zelden zoveel vitaminen en mineralen in één voedingsmiddel!
Voor een positief effect op je immuunsysteem neem je 2 tot 5 paranoten per dag. Ze zijn bovendien goed voor je huid! Je kunt ze bewaren in een afgesloten zakje, een bakje of glazen pot.

 
Amandelen
Amandelen smaken lekker zoet, waardoor je ze goed als snack of in iets lekkers als amandelspijs kunt gebruiken. Amandelen zorgen voor sterke botten door hun hoge gehalte aan calcium en fosfor en door een handjevol per dag te eten, verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Bewaar ze in een afgesloten zakje, bakje of glazen pot. 
 
Walnoten
De walnoot is een andere bekende favoriet. Deze noten kun je goed gebruiken als hartige snack of doe ze in stukje door de yoghurt heen. Hmm… 
De walnoot is een goede vleesvervanger door zijn hoge eiwitgehalte en volgens onderzoekers uit Pennsylvania is hij de gezondste noot vanwege de grote hoeveelheid antioxidanten die erin zitten! 9 walnoten per dag is een gezonde hoeveelheid (ongeveer 30 gram). 
Je kunt walnoten tot 4 maanden bewaren in een droge trommel, in een afgesloten blik of bakje. 
 
Cashewnoten
Deze noten worden veel gegeten door sporters, omdat ze zoveel vitamines, mineralen, eiwitten en onverzadigde vetten bevatten. Het is dus niet zo gek dat de cashewnoot één van de populairste noten ter wereld is! 
Kies voor de meest gezonde optie door voor de ongebrande en ongezouten variant te gaan en neem per dag een handjevol. Bewaar de noten in een afgesloten zakje, bakje of glazen pot. 
 
Macadamianoten
Je kent ze wel, die kleine ronde nootjes die ontzettend duur zijn. Ze staan bekend als exclusieve noten door hun unieke koksachtige smaak. Deze noot is daarom een heerlijke snack, gewoon zo uit de hand! Wist je trouwens dat er in 100 gram noten 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B1 zit? Nu is het eten van 100 gram noten per dag niet bepaald gezond (Er zitten namelijk per 100 gram 733 kcal in deze noten), dus doe dat alsjeblieft niet. 

Niet alleen de noot zelf is fantastisch: de olie die van deze noot wordt gemaakt zorgt voor een prachtig uitziend, verzorgd haar!
In een gesloten pot zijn de noten 3 maanden houdbaar. Je kunt ze ook prima in een afgesloten zakje of bakje bewaren.

Pistachenoten
Pistachenoten zijn die noten waar je het omhulsel van moet afhalen: je moet ze pellen. Ze zijn er zowel met als zonder dop; gezouten, gedroogd of geroosterd. Je kunt ze goed gebruiken in gerechten of als gezonde snack. 

Het eten van pistachenoten draagt bij aan een gezond hart en ze zijn erg gezond, doordat een handjevol (ongeveer 20 noten) maar ongeveer 100 kcal bevat! 
Bewaar ze in een droge trommel, afgesloten blik of bakje. 
 
Pinda’s
Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar een peulvrucht. Toch vind ik dat hij – omdat hij bij de meeste mensen wel bekend staat als een noot – een plekje in deze lijst verdiend, want hij is heel gezond. Ze zijn namelijk goed voor je hart, doordat ze de goede vorm van cholesterol verhogen en de slechte variant juist verlagen. Een handjevol per dag heeft al een positieve werking op de gezondheid. 
Pinda’s zijn echter niet voor iedereen gezond: 0,5% van de Nederlanders is namelijk allergisch voor pinda’s. Bewaar ze in een afgesloten zakje, bakje of glazen pot.

 

Hopelijk heb ik jullie net zo enthousiast over de kleine krachtpatsers kunnen maken als ik ben. Je zou noten dus goed als ‘eetwissel’ kunnen gebruiken: vervang een minder gezonde snack door een handje noten en werk zo aan een betere gezondheid. 

Wil je meer informatie over de voedingswaarde van de noten? Bekijk dan de Instagram en Facebook Stories. 
Bij vragen, stel ze gerust!

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: