Blog

Combinatie kracht-cardio: cardiotraining voor of na krachttraining?

De combinatie van kracht- en cardiotraining is in mijn ogen de beste manier van trainen. Dit is uiteraard afhankelijk van wat je doelstelling is, maar voor mij persoonlijk (mensen die hun algehele fitheid willen verbeteren en behouden) en voor mensen die willen afvallen is dit bewezen effectief.
Je kunt de ene dag krachttraining doen en de volgende dag cardiotraining, maar je kunt ook op dezelfde trainingsdag beide trainingen doen. Dat laatste is bij mij het geval.
Door deze combinatie ontstaat wel de vraag of je beter eerst je cardiotraining of je krachttraining kunt doen. Ik kan je vertellen dat dit eigenlijk niet eens zoveel uitmaakt en dat dit eveneens per individu verschilt, maar ik heb natuurlijk wel even zelf geëxperimenteerd om je daar een verduidelijking voor te geven.

Eerst krachttraining
Veel sporters zijn gek op krachttraining. Ik ben er daar één van. Er zijn sporters die krachttraining als hoofdmiddel gebruiken om hun doelen te bereiken en daarom zullen zij tijdens deze training dus goed moeten kunnen presteren. Daar heb je natuurlijk voldoende kracht en energie voor nodig. Zou je eerst je cardiotraining gaan doen, dan verbruik je dus al energie tijdens die training en heb je minder energie over voor de krachttraining.
Dus wil je optimaal kunnen presteren, bewaar dan je cardiotraining voor het laatst.
Stel nou dat je om je doel te bereiken krachttraining nodig hebt, maar dit minder leuk vindt dan de cardiotraining. Ik stel dan voor dat je eerst de training doet die je minder leuk vindt, simpelweg omdat je dan het “ergste” maar gehad hebt en kunt uitkijken naar de rest van je training!

Eerst cardiotraining
Cardiotraining is belangrijk voor de vetverbranding door de grote hoeveelheid energie (calorieën) het verbrandt en door de positieve effecten op het cardiovasculaire systeem. Het verbetert je uithoudingsvermogen.
Toch is het bij veel sporters – en dan met name mannen – niet bepaald een geliefde vorm van training.
Persoonlijk vind ik cardiotraining één van de leukste vormen van training en daarom doe ik dit graag.
Wanneer je eerst cardiotraining doet kun je daarin weer optimaal presteren doordat je nog over je kracht en energie beschikt. Train je bijvoorbeeld voor een loopevenement, dan zal dit dus de belangrijkste vorm van training voor je zijn. Daarnaast wordt aangeraden om aan krachttraining te doen en die kun je dan na je cardiotraining uitvoeren.
Ook geldt dat je, wanneer je niet zo’n fan bent van cardiotraining maar je het toch moet doen, je dus eerst je cardio kunt doen zodat je dat maar gehad hebt.

Let er echter wel op dat als je cardiotraining langer en intensiever wordt je ook rekening moet houden met een langere hersteltijd. Train je bijvoorbeeld voor een marathon, doe dan je cardio- en krachttrainingen zoveel mogelijk op aparte dagen.

Aan eerst je cardiotraining doen zit wel nog een extra voordeel verbonden wat ik persoonlijk ervaren heb en kan bewijzen: wanneer je eerst cardiotraining doet verhoog je je hartslag. Deze hartslag blijft gedurende je vervolgtraining – zoals de krachttraining – hoger liggen dan wanneer je meteen met krachttraining begint en daardoor verbrandt je dus meer calorieën. Dit is voor mij één van de redenen om eerst cardiotraining te doen.

Met cardiotraining kun je ook enigszins spiermassa opbouwen: dit kun je doen door lichaamseigenoefeningen te doen. Doe alleen geen lange duurtrainingen wanneer je de volgende dag weer krachttraining gaat doen in verband met de hersteltijd van je lichaam. Je zult anders de volgende dag minder kracht hebben.

Lichaamseigen cardio-oefening “Skaters”
Een bekende HIIT cardio oefening: de “Burpee”

Variatie
Natuurlijk kun je ook je training afwisselen door de kracht- en cardiotrainingen af te wisselen. Begin de ene dag eerst met krachttraining (wel na je warming up!) en de andere dag met cardiotraining. Dit is ook aan te raden om je lichaam scherp te houden en optimaal resultaat te boeken (denk aan het principe ‘Overload’ > variatie).
Weeg de punten eens tegen elkaar af en beslis voor jezelf wat voor jou het beste werkt.
Heb je hulp nodig met beslissen, doordat je bijvoorbeeld niet goed weet wat voor jouw doelstelling nu de beste manier is, dan mag je me dat uiteraard altijd vragen.

Geniet van de Paasdagen!

Reacties uitgeschakeld voor Combinatie kracht-cardio: cardiotraining voor of na krachttraining?

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: