Blog

De voordelen van touwtje springen

Gisteren was het alweer 1 maart. De tijd vliegt en de lente komt er aan!
Maar hoe zit het nu met al die goede voornemens? De lente komt eraan en dat betekent dat de zomer dus ook steeds dichterbij komt. Iedereen wil snel weer fit worden en er is een oefening waarmee je behoorlijk snel in vorm kunt komen: touwtje springen.


Als je “touwtje springen” hoort, denk je vaak als eerste terug aan de basisschool en het buiten spelen toen je kind was. Maar ook als volwassene kan touwtje springen nog erg leuk zijn! Tegenwoordig komt touwtje springen terug in verschillende sporten als boksen en CrossFit, maar er zijn ook hele workouts gebaseerd op enkel en alleen touwtje springen.
Touwtje springen is een hele gemakkelijke en effectieve manier om aan je algehele lichamelijke conditie te werken. Je hebt alleen een springtouw nodig: je kunt het verder overal doen!

Aan touwtje springen zitten veel voordelen verbonden. Eén daarvan is dat je snel veel calorieën verbrandt. Je hartslag verhoogt al snel en blijft hoog, maar je kunt daarnaast ook nog eens zelf de intensiteit bepalen. Spring je lekker door, dan verhoogt je hartslag nog meer en verbrandt je meer energie. Doe je het rustig aan, dan kun je het langer volhouden en verbrandt je nog steeds veel calorieën! Volgens een onderzoek van Harvard University verbrandt iemand van zeventig kilo 744 calorieën per uur met stevig touwtjespringen. Dit staat tegenover 596 calorieën met een uur hardlopen op een tempo van acht kilometer per uur. Nu houden niet veel mensen een uur touwtje springen vol, maar ga eens na hoeveel je dan in 10 minuutjes kunt verbranden.
Je uithoudingsvermogen schiet omhoog!

Touwtje springen verbetert de motoriek en coördinatie. Daarom is het zo’n geliefde oefening bij boksers. Je hele lichaam moet samenwerken om een precieze timing te ontwikkelen. Je hersenen sturen signalen naar je zenuwen, die op hun beurt de spieren aansturen. Hoe beter de samenwerking tussen het zenuw- en spierstelsel, hoe beter de coördinatie!

Nog een voordeel is dat touwtje springen je spieren en botten versterkt.
Bij touwtje springen gebruik je écht je hele lichaam: je core (buik- en onderrugspieren), je rugspieren, schouders, armen, polsen maar ook je beenspieren! De hamstrings, bovenbenen en kuiten worden gebruikt om te kunnen springen.
De botten worden sterker doordat de botdichtheid toeneemt. Dit gebeurt vooral in de benen en de onderrug. De botdichtheid neemt toe doordat je botten de krachten moeten opvangen die je lichaam te verduren krijgt tijdens het springen. Doordat de druk op de botten toeneemt, zenden zij een signaal uit naar je hersenen die je lichaam weer laat weten dat de botten sterker moeten worden om die druk goed op te kunnen vangen.

Last but not least kun je touwtje springen dus altijd en overal doen. Waar en wanneer je maar wilt. Het enige dat je nodig hebt is een springtouw en die hoeft echt niet duur te zijn. Je kunt ze kopen bij de Action (koopje!) of kijk eens rond op internet. Ben je handig en heb je nog ergens een stuk nylon touw liggen? Maak er zelf één! Een goede vriend van mij heeft er eens drie voor mij gemaakt en ze werken prima! Ga naar buiten, de sportschool of doe het thuis (mits je voldoende ruimte hebt natuurlijk. Je wilt niet van alles kapot slaan). Bovendien hebben de meeste sportscholen al een aantal springtouwen in de aanbieding.
Ga je op vakantie en wil je niet constant in de sportschool rondhangen? Neem je springtouw mee! Het neemt nauwelijks tot geen ruimte in beslag in je koffer en zo kun je nog eens genieten van een ander uitzicht!

Uiteraard doe ik het zelf ook regelmatig en geloof me: het is zwaarder dan het lijkt! Maar het is zeker effectief dus des te meer reden om het eens te proberen en in je training te verwerken!

Let’s do this!

Reacties uitgeschakeld voor De voordelen van touwtje springen

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: