Blog

Een six pack krijg je zo!

Het is zomervakantie en iedereen wil natuurlijk strak in zijn of haar zwemkleding lopen. Logisch! En dan het liefst nog met een platte buik en/of sixpack. Heel veel buikspieroefeningen doen dan maar! Of toch niet?

“Door veel buikspieroefeningen te doen krijg je vanzelf een six pack.”

Dat zou makkelijk zijn, hè? Helaas is dit maar een mythe. Buikspieroefeningen zijn zeker goed om te doen, omdat je daarmee je spieren traint en ze sterker maakt. Ze worden groter en strakke en zullen zorgen voor meer spierdefinitie, maar ze zullen je niet aan een platte buik of six pack helpen. Ten minste: niet alleen.

Oké, maar wat dan nog meer?

Vaak zitten de buikspieren “verstopt” onder een laagje vet. En dat is alleen maar goed ook, want vet beschermt de organen en isoleert het lichaam, zoals tegen kou. Heb je echter teveel buikvet, dan is het weer een ander verhaal. Teveel buikvet is ongezond en kan leiden tot allerlei gezondheidsrisico’s.
Je zult dus vet moeten verbranden om die – al dan niet getrainde – buikspieren tevoorschijn te toveren!

Maar hoe doe je dat dan?

Plaatselijk vet verbranden is helaas niet mogelijk. Je zult dus je algehele vetpercentage moeten verlagen. Dat betekent dus kracht- en cardiotraining in je trainingsschema verwerken en het belangrijkste nog: letten op je voeding! Ken je het gezegde “Abs are made in the kitchen?” Vandaar dus.

Met krachttraining verbeter je je spierkracht en werk je aan sterkere en strakkere spieren. Voor mannen is er hypertrofie: de spiervezels nemen in volume toe, oftewel: ze worden groter.

Daarnaast bouw je dus spiermassa op. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam moet verbruiken om alle spieren van zuurstof, bloed en andere belangrijke stoffen te voorzien.

Let wel: spiermassa is zwaarder dan vetmassa (compacter) en daarom kun je in gewicht aankomen. 

Hoe meer energie je lichaam nodig heeft, hoe meer calorieën er worden verbrandt. Want calorieën zijn energie.

Cardiotraining verhoogt de hartslag en verbetert het cardiovasculaire uithoudingsvermogen. Hoe hoger de hartslag (je hart moet hard werken om al het zuurstofrijke bloed rond te pompen), hoe meer energie je verbruikt. En ook hier geldt: hoe meer energie je verbruikt, hoe meer calorieën!

Maar waarom moet je die calorieën verbranden?

Je lichaam heeft een bepaalde energiebehoefte en een energieverbruik. Wil je aankomen, dan zul je dus meer (calorieën) moeten eten dan je lichaam eigenlijk nodig heeft. Maar wil je afvallen en vet verbranden, dan zul je er minder moeten eten.

Je lichaam kent drie voorraden: de koolhydraatvoorraad, de vetvoorraad en de eiwitvoorraad.
Zodra de eerste voorraad – de koolhydraatvoorraad – op is, zal de energie uit een andere voorraad verkregen moeten worden. Dat is de vetvoorraad. Hier komt ook het koolhydraatarme dieet vandaan. Maar let erop dat je lichaam wel degelijk koolhydraten nodig heeft om te kunnen functioneren!

Eet je dus minder calorieën en beperk je je koolhydraten door meer gezonde vetten en eiwitten te eten, dan zul je in combinatie met regelmatig bewegen (en de eerder vermelde vormen van training) onder je caloriebehoefte komen. Probeer ongeveer 10% minder calorieën te eten.

Dit kun je makkelijk bereken met de app MyFitnessPal, maar als je echt advies wilt hebben, dan kun je uiteraard contact met me opnemen, zodat we hier samen over kunnen gaan zitten!
Kijk voor de mogelijkheden op de “Aanbod & Tarieven” pagina.

Six pack of niet: ik wens je een fantastische zomer toe! Geniet ervan en vergeet je niet goed in te smeren 😉

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: