Blog

Motivatie nodig om te sporten?

Het nieuwe jaar komt eraan en dat betekent weer tijd voor goede voornemens. Ik geef toe: ik heb ze ook. Meer sporten staat daar niet tussen, maar meer rust wel. Ik moet mezelf namelijk nog weleens behoorlijk afremmen of af laten remmen, maar als je juist wilt gaan sporten en je hebt geen motivatie, dan is dit bericht iets voor jou! Dit zijn namelijk mijn 5 belangrijkste motivaties om te sporten.

#1 Goed voor je lichaam en gezondheid
Sinds ik ben gaan sporten heb ik gemerkt dat mijn weerstand verhoogd is. Ik ben minder vaak ziek (bijna nooit!) en kan ook beter omgaan met bijvoorbeeld pijn. Ik merkte – mede door gezonder te gaan eten – dat ik me veel lekkerder in mijn vel voel zat en dat heb ik nog steeds.
Ik heb een veel beter uithoudingsvermogen, ben sterker en gespierder geworden, maar ook mijn motoriek en lenigheid zijn erop vooruit gegaan.
Kortom: mijn algehele conditie is er enorm op vooruit gegaan!

#2 Goed voor de geest
Ook voor je “geest” is sporten goed. Ik kan tijdens mijn (anderhalf)uurtje training helemaal ontspannen, omdat dit echt mijn tijd voor mezelf is. Je hoeft nergens aan te denken, behalve aan je training. Tijdens mijn Hapkido of (kick)boks trainingen kan ik ook nog eens lekker mijn frustraties kwijt en dat heb ik soms gewoon nodig.
Sporten vermindert stress en depressies en het gevoel dat je hebt als je klaar bent met je workout is geweldig. Je voelt je niet te stoppen!

#3 Zelfverzekerdheid
Sinds ik ben gaan sporten, zowel Hapkido als fitness, ben ik veel zelfverzekerder geworden.
Ik ben maar klein en ik heb altijd het idee gehad dat ik mezelf moest bewijzen.
Ik vind het heerlijk als mensen zeggen dat ik iets niet kan, want dan bewijs ik ze het tegendeel. En kan ik het echt niet, dan werk ik er net zo lamg aan tot ik het wel kan.
Ik voel me lekker in mijn vel, ben (eindelijk) tevreden met mijn lichaam en weet dat ik wel degelijk tot heel veel dingen in staat ben.
Zie je? Dit soort dingen zou ik een aantal jaren geleden echt niet over mezelf gezegd hebben.

#4 Je kunt meer eten
Eveneens niet onbelangrijk! Ik ben gek op eten. Echt gek op eten. Het liefst zou ik de hele dag door eten, maar goed. Dat is teveel van het goede.
Maar serieus. Doordat ik ben gaan sporten, verbrandde ik meer calorieën (energie) waardoor mijn energiebehoefte groter werd en waardoor ik dus meer eten nodig had. Dus yes! Meer eten!
Natuurlijk snoep ik ook weleens, maar vooral door andere reden doe ik dat niet vaak (last van gebit en buik). Ik eet het liefste fruit of producten met granen (muesli, havermout, brood). Persoonlijk ben ik gek op brood. Ja, brood. Brood mag je gewoon eten. Daar wordt je dik van 😉 Bewijs: ben ik dik? Niet dat ik weet!
Uiteraard moet je eten met mate. Maar je moet eigenlijk alles met mate doen. Hoe meer je eet, hoe meer je energie moet verbranden. En andersom ook: hoe meer energie je verbruikt, hoe meer je moet eten om de energievoorraad weer aan te vullen.

#5 Leer je grenzen kennen en verleggen
Ik vind het één van de leukste dingen om mezelf uit te dagen en mijn grenzen te verleggen. Ik wil weten wat ik kan en eigenlijk wil ik nog meer kunnen. Als ik iets doe, wil ik er goed in zijn. Ik hoef er de beste niet in te zijn (Oké, het liefst wel), als ik er maar iets van kan.
Doordat je steeds je grenzen een stukje kunt verleggen, wordt je beter en ontwikkel je zelfvertrouwen.

Als dit nog niet genoeg redenen voor je zijn om te gaan sporten, dan volgen er hier nog een paar:

Dus, heb ik je overgehaald en wil je samen met mij aan de slag? Samen werken aan een geweldig nieuw jaar en onze doelen niet alleen bereiken, maar verpletteren? Neem dan contact met me op!

Ik wens je in elk geval alvast een sportief, gezond en vooral gelukkig nieuwjaar!

Reacties uitgeschakeld voor Motivatie nodig om te sporten?

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: