Blog

Slaan we door?

De laatste tijd gaan steeds meer mensen gezonder leven. Ze bewegen meer en eten gezonder. Dat is natuurlijk een hele positieve ontwikkeling en dat moet vooral worden doorgezet, maar helaas verschijnen er steeds meer (wetenschappelijke) onderzoeken die bewegingsvormen en verschillende soorten voeding weer onderuit halen. Niemand weet meer wat er nou gezond is en wat niet, omdat iedereen daar zijn eigen mening over heeft. Dat is niet erg, maar het maakt gezondere keuzes maken wel lastig.

Ik ben van mening dat iedere vorm van beweging goed voor je is, mits je ze goed uitvoert. Het is in elk geval beter dan stil zitten.
Van wandelen tot krachttraining: iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur wanneer het op bewegen of sporten aan komt. Daarbij komt dat we allemaal op een ander niveau sporten.
Tegenwoordig zitten de meeste mensen het overgrote deel van de dag. Ze staan op, gaan zitten om te ontbijten, stappen in de auto naar hun werk dat ze zittend achter een beeldscherm uitvoeren. Vervolgens gaan ze lunchen – vaak ook zittend, stappen in de auto terug naar huis, gaan avondeten en relaxen op de bank. De volgende dag herhaalt de routine zich weer.
Beweging – al is het maar voor een halfuurtje per dag – doorbreekt dit patroon en kan je lichaam in combinatie met de juiste voeding al een stuk fitter maken en houden.
Door al dat zitten past ons slimme lichaam zich helaas razendsnel aan, waardoor verkorte en verzwakte spieren kunnen ontstaan die op hun beurt weer voor klachten kunnen zorgen.
Denk er dus eens over na om in je lunchpauze een stukje te gaan lopen, wat vaker de trap te nemen enzovoort. Je kent het wel. Maar het helpt echt!

Teveel beweging (in de vorm van sporten of trainen) is echter ook niet goed. Daar kan weer overtraining/overbelasting door ontstaan en daar zit je ook niet op te wachten. Voldoende rust is al net zo belangrijk als voldoende beweging. Maar teveel rust doet ook meer kwaad dan goed > denk aan Reversibiliteit. De kunst is dus om voor jou uit te zoeken wat er werkt en wat er niet werkt. Doe dit met behulp van een deskundige, zoals je huisarts, fysiotherapeut of zelfs een fitness instructeur bij je op de sportschool. Of beter nog: een personal trainer.

Dan die voeding… Ik las laatst op Facebook een stukje van het Voedingscentrum over honing. Honing bevat teveel suiker en is daarom ongezond. Mijn mond viel open en tot mijn genoegen die van mijn medemensen ook. Natuurlijk bevat honing suiker en moet je er zeker niet teveel van eten, maar ik gebruik honing altijd in mijn thee wanneer ik last van keelpijn heb. Ook verwerk ik het als zoetmaker in de gezondere baksels e.d. In het artikel staat dat door de wetenschap nooit is bewezen dat honing helpt tegen keelpijn, maar voor mij werkt het wel degelijk.
Mijn punt is dat tegenwoordig alles slecht voor je is als we de wetenschap moeten geloven. Ja, in bijna alle producten zit tegenwoordig suiker verwerkt en ja, ook die vervelende E-nummers en chemicaliën. Maar waarom blijven ze het dan produceren? Simpelweg alleen maar om er geld aan te verdienen? En ja, dit is meer een retorische vraag.
Als het op de wetenschap aankomt kunnen we niets meer eten of het werkt kankerverwekkend of lokt andere aandoeningen uit zoals een hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten. Fruit is goed, maar niet teveel fruit, hoor! En ja, neem vooral vezels tot je, maar niet teveel brood, hoor! Het liefst geen!

Als personal trainer probeer ik zelf ook zo gezond mogelijk te eten en leven, maar simpelweg omdat ik wil dat mijn lichaam de voedingsstoffen binnen krijgt die het nodig heeft en omdat ik het sterk en fit wil houden. Ik weet het zelf af en toe ook niet meer.
En weet je wat? Ik doe er ook niet zo moeilijk over. Ik geniet van een pizza, een patatje of een chocomel. Ik geniet van alles dat ik eet en drink.
Daarnaast slaap ik voldoende om mijn spieren te laten herstellen.
Wat ik wil zeggen is dat als je gevariëerde, grotendeels gezonde (onbewerkte, verse producten) voeding tot je neemt en ongeveer 7 uur per nacht slaapt je in combinatie met voldoende beweging (per dag minimaal 30 tot 60 minuten) je behoorlijk gezond kunt leven. Dan kun je ook nog eens genieten van al het eten en drinken en houdt je er plezier in. We moeten de strenge dieeten loslaten. We hebben tenslotte maar één leven en daar moeten we volop van kunnen genieten!

Heb je vragen/opmerkingen of wil je je mening delen? Laat het me weten en reageer op dit bericht. Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Het artikel van het Voedingscentrum over honing vindt je hier: “Is honing gezond?
En kijk voor de mening en tips van een diëtiste eens hier: Gezonde Voeding: Slaan we door?

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: