Blog

Sporten tijdens de lockdown: 6 makkelijke manieren om in beweging te blijven

Ik heb de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met meerdere (oud) sporters. Ik ben positief verrast door het grote aantal mensen dat nog steeds beweegt en ondanks dat de sportscholen zijn gesloten zijn, nog steeds sport. Fantastisch, want dat betekent dat er sprake is van een gezonde(re) leefstijl! 

Ik sprak echter ook een aantal mensen die juist niet meer of minder beweegt. Daar zijn verschillende redenen voor: te druk, geen prioriteit, geen motivatie of geen behoefte aan. Niet weten wat ze nu moeten doen is ook een bekende reden. 

De sportscholen gaan, als alles goed gaat, per 1 juli weer open. We moeten dus nog even volhouden. Voor degenen die juist geen motivatie hebben of voldoende kennis hebben, heb ik een aantal oplossingen! 

1. Pas je dagelijkse leven iets aan door meer beweegmomenten in te lassen 

Ben je erg druk en/of veel aan het werk? Dan hoef je niet eens te sporten om gezond en fit te blijven. Plan korte beweegmomenten in gedurende je (werk)dag om toch aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging te komen. Voor volwassenen is dat minimaal 30 minuten aan gematigde activiteit per dag, minimaal vijf dagen in de week. 

Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, sta elke 30 minuten even op tijdens zittend werk, doe aan een walking lunch en parkeer de auto zo ver mogelijk van je werkplek vandaan. Nog beter: neem de fiets! 

2. Zoek een maatje (of niet) en ga lekker wandelen en/of fietsen

Bewegen hoeft niet intensief te zijn. Met het mooie weer is het zeker geen straf om lekker naar buiten te gaan en om te gaan wandelen of fietsen. Je kunt dit met z’n tweeën doen, maar natuurlijk ook in je eentje! Dat heeft naar mijn idee iets rustgevends. Je bent even alleen met je omgeving en je gedachten, waardoor je vaak ook nieuwe energie en ideeën op doet. 

3. Sport thuis met een trainingsvideo op YouTube of een ander platform. 

Je kunt meekijken en meedoen met mensen die wel weten wat je moet doen. Tenminste, als je de juiste kanalen vindt. Niet iedere “trainer” op YouTube heeft namelijk echt verstand van verantwoord bewegen en sporten. Jammer, maar waar. Waar ik zelf een groot fan van ben, is het kanaal Fitness Blender. Zij hebben meer dan 600 verschillende workouts, dus voor ieder wat wils! 

Daarnaast heb ik zelf een aantal video’s geplaatst en neem ik elke live training die ik namens Zest geef op. Voor maar €49,99 heb je onbeperkt toegang tot deze video’s, bestaande uit Yogilates, FightFit en Bootcamp. Plus, elke week komen er nieuwe video’s bij (Geen Bootcamp meer; deze worden sinds 17 mei weer buiten gegeven)! 
Natuurlijk kun je ook één van de live online trainingen mee komen doen! 

4. Zoek een trainingschema op en ga zelf aan de slag

Deze methode is geschikt voor de iets gevorderde sporter: wanneer je iets meer kennis hebt dus. Om zelf aan de slag te gaan met een schema heb je een flinke portie discipline en intrinsieke motivatie (motivatie vanuit jezelf) nodig. Bovendien is het belangrijk dat je weet waar je op moet letten, als het op houding en techniek aan komt. 

Liever een trainingsschema op maat? Voor maar €10,- kun je er één van mij aanvragen. Voor €5,- meer ontvang je er ook nog eens een korte instructie video bij! 

5. Sluit je aan bij een sportgroepje 

Mis je toch wat gezelligheid en het ergens bij horen? Sluit je dan aan bij een sportgroepje. Zo kun je lekker bewegen en ben je niet alleen! Doe bijvoorbeeld eens met met één van de Butt Kickin’ Bootcamps! Heel veel gezelligheid, maar verantwoord sporten onder deskundige begeleiding. 

6. Huur een persoonlijke trainer in

Merk je dat sporten in een groepje (nog) niet bij jou past of heb je meer begeleiding nodig? Dan kun je ervoor kiezen om een persoonlijke trainer in te huren. Zo kun je aan de slag met een sport professional die jou kan helpen je doelen te bereiken! Je hebt meteen een stok achter de deur en een luisterend oor, mits je een goede trainer vindt. Ik zou je namelijk heel graag willen helpen! 

Naast persoonlijke trainingen bied ik tevens coaching aan. Tijdens een coaching gesprek gaan wij samen kijken naar hoe jouw leven er nu uit ziet en naar hoe jij juist naar jouw ideale leven toe kunt werken. Het kan namelijk zo zijn dat jij meer begeleiding nodig hebt, omdat je je onzeker voelt. Daar ben ik voor. Met mijn coaching zorg ik ervoor dat jij zowel fysiek als mentaal beter in je vel komt te zitten. 

Zoals je ziet zijn er voldoende manier om toch te blijven bewegen nu de sportscholen dicht zijn en jouw leven op dit moment erg hectisch kan zijn. Merk jij echter dat je toch met vragen zit of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met mij op. 

Wat is jouw favoriete manier om (meer) te bewegen? 

 

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: