Blog

Wat is je “core”?

Je komt er niet omheen: core training of -stability, oftewel het trainen van (de stabiliteit) van je core spieren. Ik heb het er in mijn posts vaak over: het belang van een sterke en stabiele core en hoe dit jouw dagelijkse leven beïnvloedt. Ik ben mij er in mijn werk van bewust geworden dat “core” niet voor iedereen een bekend begrip is. In dit artikel beantwoord ik daarom de vraag: wat is je “core”?

 

Onder je “core” verstaan we letterlijk de kern van het lichaam. Het is het stabilisatiesysteem van jouw lichaam: de fundering. Zonder core zouden we in elkaar storten. Stel je voor…

Er zijn een aantal gewrichten die tot je core behoren: het lumbo-pelvic-hipcomplex (oftewel je onderrug-bekken-heup complex); de lumbale, thoracale en cervicale wervelkolom (onderrug, borst en nek); het bekken en het heupgewricht.

Dit mag je allemaal weer vergeten, veel te ingewikkeld.

Je core bestaat daarnaast uit twee systemen: het stabilisatie- en bewegingssysteem.

Stabilisatiesysteem Bewegingssysteem
Transversus Abdominis

(diepe buikspieren)

Latissimus Dorsi

(brede rugspier)

Internus Obliquus

(interne zij buikspieren)

Erector spinae

(rugstrekkers)

Lumbale Multifidus

(spier in onderrug)

Illiopsoas

(Een van de bekkenspieren)

Bekkenbodemspieren Hamstrings

(achterkant bovenbeen)

Diafragma

(ademhalingsspier)

Adductoren

(binnenbeenspieren)

Transversospinalis

(rugspieren langs wervelkolom)

Abductoren en Gluteus Maximus (buitenbeenspieren en grote bilspier)
  Rectus Abdominis

(rechte buikspieren)

  Externus Obliquus

(externe zij buikspieren) 

 

De rugspieren

 

De buikspieren

 

Spieren van het onderlichaam

 

Core- en balanstraining verbeteren samen de grondmotorische vaardigheid coördinatie.

Een sterke core zorgt voor vermindering van rug- en bekkenklachten, verbetert je kracht en balans en draagt bij aan de juiste lichaamshouding. Samen met Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Snelheid en Kracht vormt Coordinatie CLUSK: alle grondmotorische vaardigheden samen. Deze bepalen je algehele conditie. 

 

Zo, nu weet je wat je “core” inhoudt. Wil je weten hoe je deze het beste kunt versterken?

Neem dan contact op met Zest. Ik help je graag op weg!

Personal Trainer en coach met de ambitie om onzekerheid de wereld uit te helpen

%d bloggers liken dit: